Tothom coneixerà a Robert Frank, retratista de l'Amèrica més crua i reconegut en el món del rock per la famosa portada de l'Exile on Main Street dels Rolling Stones. Autor de 'US 285, New Mexico' inclosa en la seva compilació The Americans, fotografia sobre la qual s'inspira la imatge del Lp Nebraska de Bruce Springsteen. Pocs poden presumir de tenir una introducció signada per Jack Kerouac 'aquesta sensació de bogeria als Estats Units quan el sol escalfa els carrers i la música brolla d'una màquina de discos o d'un funeral proper'
Jack Kerouac al habla |
Drive in Movie, Detroit |
Drugstore, Detroit |
Belle Isle |
Rodeo, New York City |
Indianapolis |
Picnic |
Ford River Roge Plant, Detroit |
Trolley, New Orleans |
US 285, New Mexico |
Aquesta boja sensació a Amèrica quan el sol escalfa els carrers i la música surt d'una màquina de discos o d'un funeral proper, això és el que Robert Frank a capturat en tremendes fotografies tretes mentre viatjava per carretera al voltant de gairebé 48 estats en un vell cotxe usat (becat per la Guggenheim) i amb l'agilitat, el misteri, el geni, la tristesa i l'estrany secret d'una ombra ha fotografiat escenes que mai abans havien estat vistes en pel.lícula. Per això sens dubte serà celebrat com un gran artista en el seu camp. Després de veure aquestes imatges, acabes per no saber si una màquina de discos és més trist que un taüt. Això és perquè sempre va fent fotos de màquines de discos i taüts (i de misteris intermediaris com el sacerdot Negre ajupint-se sota el brillant i líquid ventre del mar del Mississippi a Baton Rouge per algun motiu al capvespre o d'hora a l'alba amb una blanca creu nevus i secrets conjurs mai oïdes més enllà de la badia). O la imatge d'una cadira en un cafè amb el sol filtrant de la finestra per embolicar la cadira en un halo sagrat que mai vaig pensar que podria ser capturat per una pel.lícula i molt menys descrit enterament amb paraules en la seva bellesa visual.
L'humor, la tristesa, la TOTALITAT i americanitat d'aquestes imatges! Un cul inquiet, alt i prim de vaquer a la sortida del Madison Square Garden davant la temporada de 'Rodeo', trist, llargarut, increïble - Un tram llarg de carretera nocturna apuntant com una fletxa a les immensitats i a la plana i impossible de creure Amèrica en Nou Mèxic sota la lluna del presoner, sota el tantan de la guitarra estrella. Demacrades velles ràncies dames de Els àngels inclinades intentant mirar des de la finestra dreta davantera del cotxe d'Old Paw un diumenge embadalides criticant per explicar Amèrica als nenets del seient del darrere tot esquitxat, el tipus tatuat dormint a l'herba d'un parc de Cleveland, roncant mort al món en una tarda de diumenge amb massa globus i vaixells. Hoboken a l'hivern, una plataforma plena de polítics tots amb pinta normal fins que de sobte a l'altre extrem veus a un d'ells arrufar els llavis en una pregària política (probablement badallant) que ni a una ànima li importa. Un vell dubtós amb un bastó d'ancià davant els vells enderrocats esglaons fa temps. Un boig descansant sota el pal d'una bandera americana en un vell cotxe trencat en un pati de la fantàstica Venice Califòrnia, podria seure allà i engiponar 30.000 paraules (quan treballava com ferroviari va travessar moltes vegades per patis com aquest treient el cap des de la vella cafetera fumejant) (ampolles buides de Tokay entre la mala herba de les palmeres)- Robert recull a dos autoestopistes i els deixa conduir el cotxe, a la nit, i la gent mira les seues dues cares mirant esquerps endavant en la nit ("Visionaris àngels indis que eren visionaris àngels" diu Allen Ginsberg) i la gent diu "Ui semblen tan dolents" però tot el que volen fer és anar com fletxes per la carretera i tornar al sacc -Robert està aquí per explicar-t'ho això. -St. Petersburg Florida els avis pensionistes en un banc del bulliciós carrer principal recolzant-se en els seus bastons i parlant sobre la seguretat social i una increïble dona (crec) semínola mig negra tirant el seu cigarret amb els seus propis pensaments, una imatge tan pura com el més bell solo tenor de jazz ... Una imatge tan americana, -les cares no manipulen ni critiquen ni diuen res excepte "Així és com som a la vida real i si no t'agrada no m'importa 'perquè visc la meva vida a la meva manera i que Déu ens beneeixi a tots, tal vegada...Si es mereix" ... Jack Kerouac
Muntatge de Mark DePalma amb la cançó Seeds of memory de Terry Reid:
"Hi ha les muntanyes, ho sé.
I les ulleres per la saviesa,
ho sé. Però jo no he vingut a veure el cel.
He vingut per veure la tèrbola sang,
la sang que porta les màquines a les cataractes
i l'esperit a la llengua de la cobra ... "Federico García Lorca, El Poeta en Nueva York
0 Comentaris